Międzynarodowy projekt ekologiczny
O ekologii na przestrzeni ostatnich lat zrobiło się bardzo głośno. Ekologia oznacza ścisłą naukę przyrodniczą, której zadaniem jest badanie wzajemnych zależności nie tylko między różnymi organizmami ale również pomiędzy organizmami a środowiskiem, w którym żyją. Dzisiaj słowo ekologia jest potocznie rozumiane jako "ochrona środowiska". Coraz więcej osób w swoich codziennych działaniach ma na uwadze dobro środowiska i podejmuje kroki, które mają na celu zapobieganie jego degradacji. Zagadnienia ekologiczne absorbują młodych ludzi na całym świecie bez względu na szerokość geograficzną, język, religię czy kulturę.
W ramach unijnej platformy dla pracowników placówek oświatowych eTwinning, uczniowie Szkoły Podstawowej w Nakomiadach przystąpili we wrześniu ubiegłego roku do projektu ,,Fun nature activities”. Jego inicjatorkami były Serap Aksel Alan i Gülden Öztürk z Turcji. Projekt miał umożliwić dzieciom odkrywanie środowiska naturalnego, istotę jego znaczenia, kształtowanie postaw proekologicznych poprzez obserwacje, gry, zabawy i twórczość artystyczną. Jego celem było również wzmocnienie międzynarodowej solidarności w dziedzinie ochrony środowiska.
Pierwszy etap obejmował wirtualną prezentację szkoły. Każda placówka oświatowa opracowała plakat i logo projektu a uczniowie wzięli udział w ankiecie badającej ich świadomość ekologiczną.
Wiodącą tematyką w miesiącu październiku był las. Wychowankowie naszej szkoły wraz ze służbą leśną oraz myśliwymi zbierali śmieci porzucone przez nieodpowiedzialne osoby w kompleksie leśnym w okolicach miejscowości Langanki. Podczas akcji ,,Sprzątanie lasów” uczniowie uzyskali mnóstwo informacji na temat zasobów leśnych, hodowli i ochrony lasów. Mieli okazję poznać nazwy licznych drzew, które rosną na naszym terenie. Uczestniczyli również w pikniku, zorganizowanym przez starostwo powiatowe. W jego trakcie odbyły się ciekawe zabawy, gry i konkursy związane z ekologią, segregacją śmieci i recyklingiem.
Zakresem zainteresowań uczestników projektu w listopadzie była gleba – jej znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne i wzięli udział w pogadankach. Dowiedzieli się, iż gleba i powierzchnia ziemi są miejscem do życia dla ludzi i świata fauny i flory oraz mikroorganizmów. Są magazynem wielu surowców i umożliwiają produkcję żywności.
Kolejnym zagadnieniem, którym zajmowano w grudniu była woda. Analizowano jej obecność i funkcję w przyrodzie, rolę jaką odgrywa w życiu człowieka, rolnictwie, transporcie i gospodarstwie domowym. Sporo uwagi poświęcono również zagrożeniom jakie niesie zanieczyszczenie wody.
Podczas realizacji poszczególnych etapów przedsięwzięcia uczniowie wykonywali rysunki, plakaty, tworzyli hasła ekologiczne oraz nagrywali krótkie filmy w języku polskim i angielskim. Wymieniali się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z rówieśnikami z innych krajów.
Na potrzeby projektu została stworzona strona internetowa, książka w programie StoryJumper oraz wirtualna wystawa. W celu koordynacji działań nauczyciele odbywali cykliczne spotkania online.
W projekcie wzięło udział ponad stu uczniów z jedenastu szkół z Turcji, Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, Francji, Jordanii, Islandii, Azerbejdżanu i Polski. Przedsięwzięcie zrealizowali Justyna Gregorczyk, Katarzyna Łopacka i Andrzej Sydor.